Våra fordon

Y7 1233

Byggd av Eksjöverken, levererad i december 1958. 47 sittplatser 2 kl.

Stationerad i Vännäs till 1981 då den flyttades till Kristinehamn.

Slopad juni 1983.

Byggdes 1985 om till tjänstevagn MDR 400 3281. Senare återställd av Inlandsbanan AB.

Motor: Scania DS9

Y8 1124

Byggd av ASJ i Linköping, levererad till SJ i Ystad i april 1957 som YBo6 1124.

1964 ombyggd till Y8 med bekvämare inredning för längre resor.

Därefter stationerad i Östersund fram till 1972, då den flyttade söderut igen.

Efter en sejour i Skåne med stationering i Kristianstad togs den slutligen ur trafik i december 1984. Övertogs 1985 av MfGDJ, till OJF 2008.

Vagnen är i ett gott, orört originalskick och finns med i den nationella bevarandeplanen

för järnvägsfordon.

Motor: Scania-Vabis D815, rak 8-cyl.


 


Y6 1086

Levererad från ASJ i Linköping i augusti 1956. 53 platser, 2 kl.

Vagnen har den första typen av inredning med låga ryggstöd och 3+2 sittning.

Från början stationerad i Boden, därefter Östersund, Gävle och slutligen Halmstad.

Slopad i oktober 1981, därefter ombyggd till tjänstevagn MDR 400 3805.

Återställd av OJF under vintern 2016-17. 

I likhet med Y7 1233 har även denna vagn under årens lopp fått originalmotorn ersatt med en modernare sexcylindrig Scania DS9.

Efter vissa problem med Wilson-växellådan under säsongen 2017 byttes denna under våren 2018 ut till en renoverad dito.

Liftmotorvagn Qgz 985 0839 (f.d Y6 1082)

Levererad från ASJ Linköping i juni 1956 som YBo6 1082.

1971 ombyggd till tjänstevagn med lyftkorg för kontaktledningsarbeten.

Fullt fungerande trots sitt något bedagade yttre!

En av två bevarade i detta utförande.

Från Banverket i Borlänge till OJF 2012.

Motorer: Scania DS9, Ford dieselmotor för hydraulik och körning från korg.


T23 120

Byggt av ASJ i Falun 1954 på licens från MAK i Kiel.

Loket var från början smalspårigt (Tp 3523) men byggdes 1966 om till normalspår.

MAK 8-cyl dieselmotor på 590 kw, hydraulisk Voith växellåda.

Tjänstevikt 46 ton.

Slopat 1976, där efter avsatt som beredskapslok i Byvalla.


2020-09-25 Överläts loket till MfGDJ i Falun.



Z65 545

Lokomotor för växling och lättare linjetjänst byggd av Kalmar Verkstad AB 1964.

Tjänstevikt 28 ton, max hastighet 60 km/h.

Motor: Scania


Fordonet var på deposition från IBAB och återlämnades under senhösten 2020 på ägarens begäran.



Föreningen disponerar även följande fordon:

Rälsbussen Y6 1130

Motordressinen MDR 131 3540

Spårrensaren Qch 9165